Marcelo Nisinman studeerde bandoneon bij Julio Pane en compositie bij Guillermo Graetzer in Buenos Aires en bij de Duitse componist en dirigent, Detlev Müller-Siemens, (zelf een leerling van Ligeti en Messiaen), in Bazel.
Hij speelde met Gidon Kremer, Britten Sinfonia, Gary Burton, Fernando Suarez Paz, Ute Lemper, Assad Brothers en het Philadelphia Orchestra o.l.v. Charles Dutoit en trad ook op als solist bij de WDR Big Band o.l.v. Vince Mendoza, het Arpeggione Chamber Orchestra, Orchestre National des Pays de La Loire o.l.v. John Axelrod, The Stockholm Symphonic Winds en het Filharmonisch Orkest van Belgrado.
Hij speelde ook als bandoneonist met een lange lijst tangolegenden, zoals met de zangers, Roberto Goyeneche, Libertad Lamarque, Susana Rinaldi, Osvaldo Berlingheri, Osvaldo Tarantino en Amelita Baltar.
Zijn composities zijn divers en origineel met hun oorsprong in Buenos Aires.
Nisinman haalt ook inspiratie uit andere vormen en technieken en creëert een persoonlijke stijl die de tradities en regels van de “Musica Porteña” (muziek van de stad Buenos Aires) breekt. Hij ontwikkelde een bijzondere tangostijl door traditionele elementen te combineren met kleurrijke vervormingen, gebaseerd op atonaliteit en hedendaagse muziek.